De verschillende manieren om online marketing in te zetten

Kevin Kluiters
Online marketing inzetten - Sfeerafbeelding
In onze vorige blog hadden we het al over de voordelen van online marketing en waarom je tegenwoordig niet meer zonder kan. Zoals toen benoemd, zijn er veel verschillende manieren om online marketing te integreren in je bedrijf. Veel van de verschillende online marketingtools kunnen in principe individueel toegepast worden, maar omdat ze elkaar ook erg goed kunnen versterken, raden we het aan om meerdere tools toe te passen. Dit zorgt ervoor dat je echt het maximale resultaat eruit kan halen. Daarnaast kan het per bedrijf ook verschillen welke tools het effectiefste zijn. Dit heeft te maken met aspecten zoals het type product of dienst dat je aanbiedt, wat je doelgroep is, maar ook wat je doelen zijn. Maar wat zijn die verschillende manieren dan?

1. Website optimalisatie

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: de website van je bedrijf is de belangrijkste online marketingtool. Een website is het visitekaartje van je bedrijf en kan enorm veel impact hebben op de keuzes van potentiële klanten. Een goed functionerende website draagt dan ook bij aan het vertrouwen in je bedrijf. Het staat verbonden met je gehele online bestaan, waarbij alle online marketingactiviteiten uiteindelijk naar je website leiden. Verschillende aspecten komen hierbij aan te pas, zoals het webdesign, de lay-out, de gebruiksvriendelijkheid en de content. Hierbij is het belangrijk om duidelijk voor je te hebben wat je wilt uitstralen met je website en hoe je ervoor zorgt dat je jouw merkidentiteit laat zien. Lees hier wat een goede website jouw onderneming kan opleveren.

2. Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Het optimaliseren van een website gaat hand in hand met de SEO (Search Engine Optimization). Dit is onderverdeeld in 3 verschillende aspecten: techniek, content en autoriteit.

Techniek
Trucjes om het algoritme te misleiden werken tegenwoordig niet echt meer, omdat de algoritmes veel slimmer zijn geworden. Een belangrijker aspect van zoekmachine optimalisatie is tegenwoordig de techniek achter je website. Denk hierbij aan zaken zoals de laadtijd, het aantal plug-ins of de codering. Een erg belangrijk onderdeel hierbij is de mobielvriendelijkheid van je website. Bedenk maar: hoe vaak bezoek jij een website met je smartphone?

Content
Om hoger in de zoekmachine te komen, is het ook belangrijk dat de content op je website van goede kwaliteit is.
De content is gerelateerd aan alles wat er op je website staat, zoals tekst, afbeeldingen en video’s. Hierbij is het ook belangrijk dat je woorden verwerkt in je teksten waar jouw klanten naar zoeken. Door een zoekwoordenonderzoek krijg je meer inzicht in welke woorden en woordcombinaties gunstig voor jouw website kunnen zijn. Hierbij is het aanbrengen van structuur in je teksten ook een handige manier om je vindbaarheid te verhogen. Dit kan je bijvoorbeeld doen door het schrijven van goed leesbare teksten en het gebruik van titels.

Autoriteit
De autoriteit van je website wordt bepaald door Google door zogenaamde “Linkbuilding”. Linkbuilding houdt in dat op andere websites, bijvoorbeeld een bedrijf waar je vaak mee samenwerkt, links gezet worden die verwijzen naar jouw website. Het idee hierachter is dat Google de kwaliteit van een website kan meten aan de hand van hoeveel andere websites naar deze site verwijzen.

Interne linkbuilding, waarbij je links op je eigen website zet, die verwijzen naar een pagina op je eigen website, helpen ook met de zoekmachine optimalisatie.

3. Google Ads (SEA)

Zodra je website is geoptimaliseerd op de verschillende benoemde aspecten, kan je aan de slag met het adverteren op Google, oftewel: SEA. SEA staat voor Search Engine Advertising, en betekent dus letterlijk: adverteren in de zoekmachine. Er zijn natuurlijk meerdere zoekmachines beschikbaar, zoals Bing en Yahoo, maar de allergrootste en meest gebruikte zoekmachine is zonder twijfel Google. Voor het adverteren op Google is er ‘Google Ads’. Hierbij stel je een advertentie in op bepaalde zoekwoorden of woordcombinaties. Wanneer iemand op deze zoekwoorden zoekt, komt jouw advertentie bovenaan te staan. Google Advertenties zijn te herkennen aan aanduidingen zoals ‘Ad’, ‘Adv’, of ‘Advertentie’. Zie hieronder een voorbeeld:

AFBEELDING PLAATSEN

Voor je advertentie kan je een budget instellen. Dit wordt genomen als een gemiddelde per dag en wordt dan verdeeld over het aantal dagen dat je de advertentie wilt laten lopen. De betaling van Google Ads werkt op een zogenaamd Pay-Per-Click (PPC) systeem. Dit houdt in dat je, elke keer dat er op jouw advertentie wordt geklikt, een bepaald bedrag betaald. Hoe hoog dit bedrag is, ligt aan de populariteit van de zoekwoorden en hoeveel andere bedrijven hierop adverteren.

4. Content marketing

Om waarde te leveren aan je (potentiële) klanten, is content marketing een goede tool. Hierbij focus je op het creëren en posten van content waar jouw publiek ook echt wat aan heeft. Het is hierbij belangrijk dat je onderzoekt waar jouw klanten behoefte aan hebben, en waar zij naar op zoek zijn. Je leert hierdoor dus je klanten beter kennen terwijl je een band met ze opbouwt.

Content marketing kan zich uiten in verschillende vormen. Wat je nu leest is bijvoorbeeld ook een vorm van content marketing! Naast blogs, zijn social media posts, nieuwsbrieven, whitepapers en webinars ook allemaal vormen van content marketing.

5.Social media

Zoals hierboven benoemd, zijn posts op social media ook een vorm van content marketing. Het gebruik van social mediakanalen is daarnaast ideaal om een persoonlijke touch te geven aan het bedrijf, wat helpt met het opbouwen van klantbinding en vertrouwen. Dit kan bijvoorbeeld gedaan worden door het delen van een kijkje achter de schermen van het bedrijf, of het introduceren van medewerkers. Voor het beste resultaat post je een mix van verschillende soorten content op jouw social mediakanalen: informatieve content, engaging content, persoonlijke content en promoties.

Daarnaast is het via de social mediakanalen ook mogelijk om te adverteren. Hierbij kan je erg gericht targeten op jouw doelgroep, voor een relatief laag bedrag. Dit is voor veel bedrijven dan ook een ideale tool voor het verhogen van merkbekendheid.

Wil je graag meer weten over social media marketing? In deze blog vertellen we je er meer over!

6. E-mail marketing

Last but not least, de (vaak) meest ondergewaardeerde tool van online marketing. E-mails. Velen denken dat dit een ouderwetse manier van marketing is, die tegenwoordig niet meer zo relevant is. Niets is minder waar! E-mail marketing is namelijk de meest succesvolle tool om conversie te generen. Het is een vorm van direct marketing waarbij je, heel simpel gezegd, e-mails verstuurd. De inhoud van deze e-mails kan nogal verschillen, gebaseerd op wat je doel is. Je kunt met een e-mail bijvoorbeeld aankondigen dat je een nieuw product hebt, een aanbieding promoten, of de laatste trends delen.

Over het algemeen zijn er 5 hoofddoelen van e-mail marketing:
1.Nieuwe klanten aantrekken
2.Engagement verhogen
3.Conversie genereren
4.Merkbekendheid verhogen
5.Meer traffic naar je website leiden

Om e-mail marketing te implementeren, is het belangrijk om een lijst aan e-mailadressen te verzamelen. Denk hierbij aan e-mailadressen van klanten die al ooit een online aankoop hebben gedaan, bezoekers die zich hebben ingeschreven voor je nieuwsbrief, of bezoekers die hun gegevens op je website hebben achtergelaten om, bijvoorbeeld, meer informatie te verkrijgen.

Conclusie

Hopelijk hebben we je een beetje bij kunnen brengen over de verschillende online marketing tools. We kunnen ons voorstellen dat het nogal veel informatie is. De mogelijkheden zijn dan ook echt eindeloos, we zouden er ook wel over kunnen blijven praten!

Zoals we al aangaven, kun je verschillende tools individueel gebruiken, maar de combinatie van een aantal hiervan is nog beter. Is het je niet helemaal duidelijk welke tools het beste voor jouw bedrijf zijn? Wij helpen je graag verder! Neem contact op.

Gerelateerde artikelen.