Hoe je social media marketing in kunt zetten

Laura de Beus
Social media marketing - Sfeerafbeelding
In een wereld waar mensen hun leven op het internet delen, ontkom je er haast niet meer aan: social media marketing. Simpel gezegd omvat het alle activiteiten die je uitvoert via social media platformen, zoals het posten van foto’s, adverteren, maar ook het reageren op comments die klanten achterlaten op jouw profiel. Social media kan een erg sterk onderdeel van je marketingstrategie zijn, maar het is ook makkelijk om de plank ermee mis te slaan. Social media marketing gaat namelijk verder dan af en toe wat posten. Voor het behalen van resultaten, is het belangrijk om een strategie erachter te hebben.

Doelen van social media marketing

Om de juiste strategie te bepalen, moet je eerst duidelijk definiëren wat je doelen zijn. Dit kan enorm verschillen per bedrijf, maar hier zijn alvast een aantal voorbeelden:

1.Het verhogen van je merkbekendheid
2.Een band opbouwen met je publiek
3.Meer bezoekers naar je website trekken
4.Vertrouwen opbouwen
5.Meer conversies genereren

De juiste strategie bepalen

Als je duidelijk voor je hebt wat je wilt bereiken met social media marketing, kan je aan de slag met het bepalen van een strategie. Hierbij zijn er verschillende dingen die je jezelf af kunt vragen.

Welke kanalen?
Net zoals dat de online wereld groeit, groeit het aantal social media kanalen. Zo heb je veel welbekende kanalen zoals Instagram, Facebook, Twitter, YouTube, LinkedIn en TikTok, maar in veel gevallen is het niet nodig om deze allemaal te gebruiken. Elk kanaal heeft zo zijn eigen identiteit en verschillende soorten gebruikers. Het is dan ook belangrijk om goed te weten wie jouw klant is en op welk platform je die het beste kunt bereiken.

Wat voor content?
Vervolgens ga je een content strategie opzetten. Voor het beste resultaat kan je een mix van verschillende soorten content toepassen. Het hangt natuurlijk af van wat voor bedrijf je bent, wie jouw klanten zijn en wat jouw doel is, maar over het algemeen zijn er 4 soorten die elkaar goed aan kunnen vullen. Namelijk: informatieve, engaging, persoonlijke en promotie content.

Informatieve content
Dit bestaat uit content waarbij je tips of uitleg geeft over bepaalde onderwerpen of trends in jouw vakgebied. Social media is ook de perfecte plek om meer informatie over je producten te geven en hoe deze te gebruiken.

Engaging content
Engaging content bestaat uit content waarbij volgers worden getriggerd om jouw post te liken, erop te reageren of hem te delen. De 'stories' feature van platforms zoals Facebook, Instagram en LinkedIn kunnen hier goed voor gebruikt worden. Hierbij kun je een extra engagement boost eraan geven door features zoals ‘polls’ te gebruiken. Ook het maken en posten van video’s kan helpen in het verhogen van het engagement.

Persoonlijke content
Persoonlijke content is erg belangrijk om een band op te bouwen met het publiek, maar ook om het gevoel van betrouwbaarheid te verhogen. Persoonlijke content kan bijvoorbeeld bestaan uit introducties van het personeel, 'behind the scenes' materiaal zoals een kijkje in het kantoor, of updates over je bedrijf.

Promotie content
Het is belangrijk om niet te vaak je bedrijf te promoten op je eigen social media profielen, maar dit mag zeker wel af en toe gedaan worden. Dit kan je bijvoorbeeld doen door het delen van een aanbieding, een positieve klantenbeoordeling of het werk van je voor een klant hebt gedaan.

Hoe vaak en wanneer?
Het is erg voordelig om erachter te komen welke frequentie en tijdstippen van posten het beste werkt voor jouw bedrijf. Dit is echter helaas geen one-size-fits-all situatie, maar hangt heel erg af van verschillende factoren. Bijvoorbeeld welk social media kanaal je wilt gebruiken. Deze hebben namelijk allemaal een eigen soort algoritme, waarbij verschillende dingen goed werken. Ook factoren zoals jouw volgers en hun gebruik, het type content, maar ook in wat voor markt jouw bedrijf zich bevindt spelen hierin mee. Het is dus belangrijk om hiermee een test-and-learn strategie toe te passen: uitvinden wat werkt door toe te passen en te analyseren!

Owned, paid of earned?
Ook is het belangrijk om een goede balans te hebben tussen owned, paid en earned media. “Owned, paid , watte?” denk je nu misschien. We leggen het even uit! Social media marketing kan worden onderverdeeld in 3 soorten: owned, paid, en earned.

Owned Media
Owned media is content die wordt beheerd door het bedrijf zelf, jij dus. In het geval van owned media binnen social media marketing gaat dit over de posts die jouw bedrijf zelf plaatst op de social media profielen van jouw bedrijf.

Paid Media
De paid media houdt de content in waarvoor betaald wordt. In social media marketing betreft dit het adverteren via de social media kanalen.

Earned Media
Earned media houdt alle media in die je hebt ontvangen, zonder die zelf te genereren. Dus bijvoorbeeld wanneer iemand publiekelijk je bedrijf benoemt in een review, of een post op social media doet over jouw bedrijf zonder daarvoor betaald te krijgen. Deze vorm van media is erg belangrijk, aangezien velen eerder iets geloven wat iemand buiten het bedrijf over het bedrijf zegt, dan wat het bedrijf over zichzelf zegt. Let wel op, want earned media kan dus zowel positief als negatief zijn!

Implementeren

Zoals je waarschijnlijk al wel hebt gemerkt tijdens het lezen van dit artikel, is dat er heel veel factoren zijn die bepalen wat de juiste strategie is voor jouw bedrijf. Door verschillende strategie elementen uit te proberen en je resultaten te meten, kun je erachter komen welke strategie het meeste effect heeft voor jouw bedrijf en jouw doelen.

Klinkt dat als iets waar je eigenlijk geen tijd (of simpelweg geen zin) voor hebt? Wij kunnen je hierbij helpen! Onze marketingspecialisten en merkstrategen helpen jou om de ideale social mediastrategie te vinden voor jouw bedrijf. Kom in contact.

Gerelateerde artikelen.