Storytelling: wat is jouw verhaal?

Kevin Kluiters
Storytelling - Sfeerafbeelding
Wellicht heb je het al weleens voorbij horen komen: storytelling. De term is redelijk nieuw binnen de marketingwereld, maar eigenlijk bestaat het al heel lang: de kracht van het verhalen vertellen. Het is een enorm krachtige tool om iets over te brengen en daarbij klanten aan je te binden. De kracht van storytelling ligt in het oproepen van emoties. Het is een natuurlijke manier van communiceren en voelt authentiek en persoonlijk. Storytelling kan op meerdere manieren gedaan worden en maakt onderdeel uit van jouw content marketing. Je kunt het dan ook toepassen in al je online content: e-mails, social media posts, maar ook zeker je website. Hoe meer, hoe beter! Het is hierbij wel belangrijk dat er een soortgelijke verhaallijn zit in de verschillende soorten content.

Tekst vs. Beeld

Maar dan; hoe doe je dat? Wij onderscheiden storytelling in 2 verschillende aspecten: via tekst en beeld. Of te wel, schriftelijke en visuele storytelling. Voornamelijk de kracht van visual storytelling kan nog weleens over het hoofd worden gezien. Met visual storytelling breng je het verhaal in beeld, waardoor de impact enorm versterkt wordt. Het brengt je verhaal tot leven! Voor het meeste impact en herkenbaarheid gebruik je in alle visual storytelling die je maakt dezelfde look & feel.

Corporate storytelling

Bij corporate storytelling vertel je een verhaal over jouw bedrijf. Dit gaat hand in hand met jouw merkidentiteit. Het is dan ook belangrijk om te weten waar je voor staat en waar je krachten liggen. Een goede tool die je hiervoor kunt gebruiken is de Golden Circle van Simon Sinek. Dit model bestaat uit 3 verschillende vragen die je jezelf kunt stellen: waarom, hoe en wat.

Waarom
Het is belangrijk om te beginnen met de ‘waarom’. Waarom bestaat je bedrijf? Wat is het doel en waar geloof je in? Let op: dit gaat verder dan ‘geld verdienen’. Dit is een onderdeel waar je mee kan inspireren, wat veel bedrijven vergeten te vertellen in hun verhaal. Voor sterke en waardevolle storytelling is het noodzakelijk om dit duidelijk te definiëren. Het legt namelijk de basis van alles en is dan ook onmisbaar in jouw storytelling.

Hoe
Vervolgens kijk je naar de ‘hoe’: het proces wat je ondergaat om je ‘waarom’ te bereiken. Het zijn jouw sterke punten en waarden die jou onderscheiden van de rest: de unique selling points.

Wat
De ‘wat’ is voor veel bedrijven het makkelijkste te definiëren. Dit betreft namelijk het product of de service die je aanbiedt, het resultaat van je ‘waarom’.

Conclusie

De 3 aspecten van het Golden Circle model leggen de basis van een krachtige storytelling. Nadat je de vragen duidelijk gedefinieerd hebt, kun je aan de slag met het schrijven of in beeld brengen van jouw verhaal.

Kun je wel wat hulp gebruiken hierbij? We got you! Ons team van designers en marketingspecialisten helpen jou niet alleen bij het definiëren van jouw merkidentiteit, maar ook om deze te vertalen in schriftelijke en visuele storytelling! Kom direct in contact.

Gerelateerde artikelen.