Waarom je niet meer zonder online marketing kan (en wil!)

Kevin Kluiters
Online marketing - Sfeerafbeelding
Online marketing. Misschien is het je al bekend dat dit tegenwoordig een onmisbaar onderdeel van een succesvolle marketingstrategie is. Je vraagt jezelf wellicht af of dit ook voor jouw bedrijf geldt. Daar kunnen we heel kort en bondig over zijn: ja! Er zijn namelijk vele voordelen verbonden aan online marketing. Laten we beginnen met een korte introductie over wat online marketing nou precies is. Simpel gezegd is online marketing een verzamelnaam voor alle activiteiten die jij uitvoert om jouw bedrijf of product te promoten op het internet. Net zoals bij traditionele marketing, zijn er verschillende manieren om online marketing toe te passen. Zo is er bijvoorbeeld social media marketing, zoekmachine optimalisatie of e-mail marketing. Goed, laten we dan nu een kijkje nemen naar de verschillende voordelen van online marketing.

Eindeloos bereik

De digitale wereld is niet meer weg te denken. Overal waar je gaat zie je wel iemand met een smartphone in hun hand of mensen die op hun laptop aan het werken zijn. Zelfs je oma heeft een iPad! Het bereik wat je hebt via online kanalen is dus immens groot. Daarnaast spenderen mensen tegenwoordig meer en meer tijd op deze apparaten. De online wereld is dus de ideale plek om jou en jouw merkidentiteit onder de aandacht te brengen!

Gericht op jouw doelgroep

Door gebruik van digitale media kun je heel gericht targeten op jouw doelgroep, doordat je veel meer controle hebt over wie jouw content ziet dan bij traditionele media. Zo kun je bijvoorbeeld bij een advertentie op Instagram of Facebook precies instellen wat jouw doelgroep is, gebaseerd op aspecten zoals, leeftijd, geslacht, locatie en interesses. Op social media platform LinkedIn kan je, je targeting zelfs nog specifieker instellen op aspecten zoals de branche, functie, of bedrijfsnaam. Dit is dan ook een erg interessante optie voor B2B bedrijven.

Bespaar in kosten

Online marketing is een relatief goedkope manier om je merkbekendheid te verhogen en conversies te generen. Natuurlijk bepaal je uiteindelijk zelf hoe veel (of weinig) geld je erin wilt stoppen, maar over het algemeen kan je veel resultaat voor weinig behalen. Adverteren op Google is bijvoorbeeld gebaseerd op een Pay-per-Click systeem, waarbij je alleen een bedrag betaald als een persoon op de advertentie klikt.

Meten is weten

Dankzij vele online analytische tools, is het gemakkelijker dan ooit om je resultaten van je input te meten. Hierdoor weet je al gauw wat goed werkt voor jouw bedrijf, maar ook wat nou juist niét werkt. Ideaal dus als je een Growth Hacking strategie wilt toepassen. Zo kun je bijvoorbeeld al tijdens een Instagram advertentie de statistieken volgen van hoeveel personen er al bereikt zijn en wat voor acties je advertentie uitlokt. Het mooie aan online adverteren is daarbij ook dat je een advertentie kunt pauzeren wanneer je merkt dat het gewenste resultaat niet behaald wordt. Dit maakt online marketing dus ook nog eens hartstikke flexibel!

Opbouwen van vertrouwen

Het is inmiddels wel duidelijk dat er veel voordelen zijn aan de technische eigenschappen kant van online marketing. Iets waar echter minder over wordt gesproken, is de emotionele kant van het verhaal. Online marketing is namelijk een ideale tool om een vertrouwensband op te bouwen met je publiek en klantrelaties te versterken. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het in kaart brengen van jouw merkidentiteit en storytelling toe te passen.

Conclusie

Misschien denk je nu: leuk allemaal, dat online marketing, maar hoe pas ik het toe? In deze blog vertellen we je meer over de verschillende tools van online marketing die je kunt toepassen.

Ben je nog niet helemaal overtuigd? We laten je graag zien hoe online marketing ook voor jouw bedrijf voordelig kan zijn. Neem direct contact met ons op, we vertellen je graag meer!

Gerelateerde artikelen.